به گزارش خودروکار - ابوالقاسم جراره، گفت: در سالهای اخیر صنعت خودرو به دلیل چالش قیمتگذاری و ایجاد اختلاف میان قیمت کارخانهای و بازار آزاد دچار آسیبهای جدی شده است.
وی با اشاره به اینکه خودروسازان به دلیل عدم تعادل میان نرخ هزینههای تمام شده و قیمت بازار دچار زیان شدهاند، اظهار داشت: از آنجایی که اختلاف قیمت کارخانه با بازار برای دلالان بسیار جذاب است و عدهای سودجو از این جریان انتفاع میبرند، باید قیمت واحد و نزدیک به هزینههای تولید اعمال شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه زیان انباشته خودروسازان سر به فلک کشیده است، تصریح کرد: مسئله نقدینگی در فرآیند خودروسازی هر روز بحرانیتر میشود. اختلاف هزینهها منجر به افزایش زیان شده و صنعت خودرو دچار زیانهای سنگینتر میشود.
وی ادامه داد: انباشت زیانها منجر به افول جایگاه صنعت خودرو در میان صنایع دیگر میشود که میتوان با حل بحران نقدینگی در صنعت و حرکت به سمت تعیین قیمت واقعی هزینههای تمام شده از این شرایط خارج شد.
این نماینده مجلس تاکید کرد: وقتی هزینههای تمام شده به صورت دقیق مشخص شود و میزان حمایتهایی که از صنعت شده به صورت رسمی اعلام شود میتوان یک قیمت واقعی برای محصول نهایی تعیین کرد که منجر به کاهش شدید زیان انباشته خواهد شد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: درحال حاضر عوامل متعددی که در افزایش قیمت خودرو اثرگذار هستند که نهایتا فشار مضاعفی را بر خودروسازان تحمیل میکنند و به دنبال آن فشار مضاعفی بر مصرفکنندگان هم تحمیل خواهد شد. وضعیت کنونی یک بازی باخت- باخت برای تولیدکننده و مصرفکننده است.
وی تصریح کرد:ادامه این روند منجر به کاهش شدید سطح تولید و توان تولیدکننده خواهد شد. هرچه صنعت خودرو از قیمتگذاری واقعی و ارایه آمارهای شفاف فاصله بگیرد فضا برای محصولات بیکیفیت دستچندم خارجی مهیا خواهد شد.